Org Bukan Islam Tidak Boleh Baca Al-quran



Sambil3 dok melayan lagu3 dikir barat yang baru download nih.aku terbaca satu artikel yang amat menarik bagi aku untuk ulas dgn fikrah aku yang x seberapa nih.cam tajuk korang baca kat atas tuh la..terasa sunguh sempit fikiran ore2 islam kita sekrang nih.camne lah bnda2 camni sampai nk buat isu.yang aku sakit hati baca siap lapor kat polis lagi tuh pasal sorang mamat cina nih baca sepotong ayat al-quran dlm siri ceramahnya.allah...bodohnya ore yang buat laporan tuh.tp kita x leh nk salahkan dia 100% coz munkin dia x tahu aper itu perpaduan@dakwah dlm islam...aper yang dia tahu hnya melayu yang boleh baca quran yang aku pon x paham aper2..suka cita la aku maklum.aku lahir3 dh jadi ahli pas.jadi fikrah aku sentiasa ke arah pas..bagi aku perjuangan pas sentiasa betul n sentiasa menurut kehendak ajaran al-quran n hadis..kalu ada cacat cela pas sikit3 tuh kita sama2 baiki..coz kita semua tahu..bak kata tok guru.dlm secupok berah tuh ada hk atoh..kata2 ore tua.jadi hk atoh tuh renjeh3 kita bulih guna balik.itu la satu perumpamaan yang bijok bagi aku rasa...makna dari ayat2 dia atas bila kita lihat kesalahan parti jgn kita gaduh melalok ore kata.hk mane kita bulih baiki kita baiki..k kita kembali pada tajuk atas..tercabar pon ada rasa denga bnda2 cmni.nk kata x der tok guru dlm parti dia ore rasa2 berlambak2.tp nih la sebab bila tok2 guru bertuhan kan duit..bnda camni pon xleh nk wak gapo.isu yang melibat kan perkaumanan(aku sentuh sikit pasal perkauman) nih dah lama aku denga..tp dlm byk3 penjelasan aku amat tertarik sekali dgn penjelasan tok guru nik aziz.bak kata tok guru.kita melayu cina india adik beradik.semua nih.belako2 ank cucu tok adam..bnda nih bukan baru.dari mula pas perintah kelate.bnda nih la tok guru terapkan dalm palo otok rakyak2 dia.sapa dlm kelate semua ore tahu.camne cina india bulih dok dgn selesa dgn ore melayu..munkin apo hk aku tulis nih lari dari tajuk asal.tp aku tulis bnda hk melibatkan semua.yang aku tahu..pas tetap pas..dan amano x kan menjadi pas sampai bila2.dh fikrah aku akan sentiasa bersama pas i-allah..kenapa kita nk halang ore bkn islam membaca al-quran.ada kan ore melayu ingat al-quran nih khusus untuk ore yang bergelar melayu saja.atau melayu islam...ampeh betul la..yang aku sakit otok sangat bila dlm bab nih.mufti sendiri mempersoalankan per yang cina tuh buat.alahhh bodoh nya rasa..kenapa pahaman mufti2 x sama belako.takut sapo sebenarnya nih.kenapa mufti mempertikai kan bnda2 cmni..(munkin keyataan penuh Mufti2 Diputar Belitkan.berhati2 lah wahai muftiku sekalian)tp cuba kita semua fikir.camne ore2 bkn islam nk tertarik dgn agama kita yaitu islam.bila tibul nya isu2 camni aku percaya..kepercayaan ore bkn islam pada islam tuh sendiri tuh hilang.maka bersedia lah wahai mufti2 yang bijak pandai menanti soklan3 dari allah di akhirat nanti..bagi aku yang serba kekurangan ilmu nih aku rasa terlalu boleh n boleh sangat ore bkn islam baca quran.coz dari situ la kita berharap dia akan tertarik pada quran..jadi kenapa melayu malaysia sekarang jadi bodoh pegi lapor kat polis pasal cina baca ayat quran..x masuk akal langsung..alhamdulillah fikiran aku nih sama lah sikit3 dgn tok guru walaupon nk dibeza kan dari segi ilmu terlalu jauh..bak kata ore langit dgn bumi la ilmu yang ada pada aku dgn tok guru.aku hya berfikir secara logik akal.munkin salah munkin juga betul....berilah peluang pada ore bkn islam untuk belajar al-quran.walau pon salah sebutannya.perbetullah bacaan yang cuba dibaca.bkn lapor pada polis.

0 comments

Post a Comment